Coaching is an increasingly popular method to better understand and manage emotions
Managing emotions effectively is essential and inevitable leadership skills. The naming of our emotions - which psychologists and business coachok „címkézésnek” hívnak – az első fontos lépés ahhoz, hogy hatékonyan kezeljük őket. Ez azonban nehezebb, mint gondolnánk; sokan közülünk küzdenek azzal, hogy pontosan megnevezzék, mit is éreznek, és gyakran a legnyilvánvalóbb „címke” nem feltétlenül a legpontosabb.
There are many reasons for this: we have been taught that strong emotions must be suppressed. There are certain (sometimes unspoken) social and organisational rules that prohibit their expression. Or we have simply never learned to describe our emotions accurately. Consider the following two examples:
Anikó egy értekezleten van Ferenccel, aki az egész idő alatt olyan dolgokat mond, amiktől majd’ megpukkad. Azon kívül, hogy minduntalan félbeszakítja, mindenkit megint emlékeztetett arra az egy projektre, amin dolgozott és ami csődöt mondott. Dühös.
Zsolt hazaér a hosszú nap után és sóhajt, miközben leakasztja a kabátját. A felesége megkérdezi, mi a baj. „Csak stresszes vagyok” – mondja, miközben előveszi a laptopját, hogy befejezzen egy jelentést.
The anger and stress azok az érzelmek, amelyeket leggyakrabban tapasztalunk a munkahelyen – vagy legalábbis ezek a kifejezések, amiket a leggyakrabban használunk rájuk. Mégis, ezek gyakran csak álcák a mélyebb érzelmek mögött, amiket pontosabban és árnyaltabban is le tudnánk írni, hogy nagyobb érzelmi rugalmasságot fejlesszünk ki – egy kritikus képességet, amely lehetővé teszi számunkra, hogy sikeresebben működjünk együtt önmagunkkal és a világgal.
Yes, Aniko might be angry about something, but what if she's also sad? Sad because her project has failed, and perhaps worried that this failure will follow her through and hinder her career. With Francis constantly interrupting him, this concern seems increasingly justified. Why didn't the project work? And what will happen to his job now? All of these emotions are fuelling his anger, but they are separate emotions in themselves that he needs to name and deal with. These can be helped by coach or a psychologist.
És mi van, ha Zsolt stressze mögött valójában az áll, hogy egyszerűen bizonytalan a pályaválasztását illetően? A hosszú napok régen még szórakoztatók voltak – miért nem azok már? Biztosan stresszes, de mi áll emögött? Ilyen vagy hasonló esetekben is segíthet a coach.
These questions open up a whole world of possible exploration and answers for Aniko and Zsolt. Just like them, we need a more nuanced emotional vocabulary, not only for the sake of accuracy, but because if we misdiagnose our emotions, we will also misreact to them.
Ha azt hisszük, hogy a dühöt kell kezelnünk, akkor máshogy fogunk hozzáállni, mintha csalódottságot vagy aggodalmat éreznénk – vagy lehet, hogy egyáltalán nem foglalkozunk velük.
It has been shown that people who do not acknowledge and manage their emotions report worse well-being and more physical symptoms of stress, such as headaches.
The cost of avoiding our feelings is high. On the flip side, if we have the right vocabulary, we can see the real problem more clearly - we can sort out a confusing experience, understand it better and make a plan with our coach to deal with it.
Three ways to perceive our emotions more accurately:
Expand your emotional vocabulary
Words matter. If you experience strong emotion, take some time to consider what you want to call it.
But don't stop there: once identified, try to two more words to find, ami leírja, hogyan érez. Meglepődhet az érzelmei szélességén – vagy azon, hogy egy mélyebb érzelmet tárt fel a nyilvánvalóbb mögött.
A list of emotive terms; you can find many more if you type any of them into Google or any search engine.
Happiness,
joy, satisfaction, adoration, enthusiasm, love, tenderness, intimacy, passion,
Fear,
nervousness, anxiety, fear, panic, regret, guilt, shame, confusion
Loneliness,
abandonment, disillusionment, hopelessness
Harag,
anger, irritability, indignation, hatred
Undor,
disgust, dislike, contempt surprise,
Amazement,
amazement, astonishment
Sadness,
depression, grief, mourning, despair
Ha pontosan meg tudja fogalmazni, hogy izgatott egy új állás miatt (nem csak „ideges”), vagy megbízik egy kollégában (nem csak azt mondja, hogy „ő rendes fickó”), akkor ez segíteni fogja jobban megalapozni a szándékait a szereppel vagy a kapcsolattal, ami nagyobb eséllyel vezet majd sikerhez az út végén.
Ugyanilyen fontos ezt tenni a „pozitív” érzelmekkel is, nem csak a „negatívakkal”.
Consider the intensity of emotion
Hajlamosak vagyunk alapvető leírókhoz kapkodni, mint a „dühös” vagy „stresszes”, még akkor is, amikor az érzelmeink sokkal enyhébbek.
Volt egy ügyfelem, Ede (nem az igazi neve), aki problémákkal küzdött a házasságában; gyakran írta le a feleségét „dühösnek”, és ő maga is gyakran dühös lett cserébe.
But as the emotional vocabulary list shows, each emotion comes in different shades. When we talked about what other words could be used to describe his wife's emotions, Ede realised that there were times when his wife might have just been nervous or impatient.
This realisation transformed their relationship, because Ede suddenly noticed that his wife had not been angry all this time.
This meant that he could actually respond to his wife's specific feelings and concerns without getting angry himself.
Likewise, in your own self-assessment, it matters whether you are angry or just grumpy, grieving or just discouraged, content or merely contented.
While labelling your emotions, rate them on a scale of 1 to 10.
How deeply do you feel the emotion? How urgent or strong? Would you choose different words to describe it?
By James Pennebaker, who has been researching the relationship between writing and emotional processing for 40 years. His experiments have shown that people who wrote about emotionally charged episodes had significantly improved physical and their mental well-being. In addition, a study of workers who had recently lost their jobs found that those who experienced feelings of humiliation, anger, anxiety and relationship difficulties were three times more likely to find a new job than controls.
Ezek a kísérletek azt is kimutatták, hogy idővel azok, akik az érzelmeikről írtak, betekintést nyertek abba, hogy mit is jelentenek (vagy nem jelentenek!) azok az érzelmek, olyan kifejezéseket használva, mint „Rájöttem”, „Eszembe jutott”, „Az oka, hogy…”, „Most értem” és „Megértem”. Az írás folyamata lehetővé tette számukra, hogy új perspektívából lássák az érzelmeiket, és jobban megértsék azokat és a jelentőségüket.
Here is an exercise you can use to reflect on your writing.
You can do this every day, de különösen hasznos, ha éppen nehéz időszakon megy keresztül vagy nagy átalakulást él meg, vagy ha érzelmi zaklatottságot tapasztal – vagy ha volt egy nehéz élménye, amit úgy érez, még nem dolgozott fel teljesen.
Set a 20-minute timer Use a notebook or computer to write down your emotional experiences over the past week, month or year.
Ne foglalkozzon azzal, hogy tökéletes vagy olvasható legyen: hagyja, hogy az elméje vigye a gondolatait. A végén nem kell elmentenie a dokumentumot; a lényeg az, hogy azokat a gondolatok immár kiírta magából és kint vannak Önből egy papíron vagy egy dokumentumban…
These three approaches - expanding vocabulary, the taking into account the intensity of emotion and the Description of - can also be used when you want to understand the feelings of others. As we saw with the example of Ede and his wife, we are just as likely to mislabel other people's emotions as our own, with similarly complicating consequences.
By understanding more accurately how others feel, you will be better equipped to respond in a constructive way.
Once you understand what you are feeling, you are better able to manage and learn from those more accurately described emotions.
Ha Anikó foglalkozik azzal a szomorúsággal és megbánással, amit a csődbe ment projektje kapcsán érez – valamint a karrierjével kapcsolatos aggodalmaival -, akkor ez termelékenyebb, mintha csak azon töprengene, hogyan kezelje a Ferenc iránti dühét.
Illetve ha Zsolt fel tudja ismerni a saját pályával kapcsolatos aggodalmait, akkor kezdhet terveket kovácsolni, hogyan alakítsa tudatosabban a jövőjét – ahelyett, hogy minden este csak belemerülne több ugyanolyan munkába, amikor hazaér.
Naming and understanding our emotions more accurately helps us to know ourselves and others better, deal with difficulties more constructively and ultimately navigate our lives more successfully. While this can be challenging, the reward can be a richer, fuller life.
With a wider emotional vocabulary, we can communicate our feelings more accurately.
Which helps others to better understand and accept them without judgement. Considering intensity helps you to respond appropriately - more moderately to milder emotions and more carefully to deeper ones.
And through writing, we can gain distance from our emotions, allowing us to see them from a new perspective.
Labelling our emotions is a first step to understanding and managing them.
But once we can name them more precisely, we also begin to better understand their depth and complexity. This knowledge is the foundation for emotional resilience - the ability to harness our emotions constructively to achieve our goals, overcome obstacles and form fulfilling relationships with others.
Understanding and managing our feelings can give us great power. When we recognise and accept them, emotions can be valuable guides rather than uncontrollable forces. This emotional awareness and resilience is essential leadership skills in our turbulent world. It is worth the time and effort to better understand our emotions.