A Vezető, Aki nem Elég Jó: Az Imposztor Szindróma Valódi Arca
Amikor a látszat összeomlik
Képzeld el, hogy belépsz az irodába. Mindenki felnéz rád. Te vagy a vezér, a döntéshozó, akinek a szava aranyat ér. Kívülről sugárzik rólad a magabiztosság, a tiszta stratégia és a vezetői erény. Bent, a fejedben viszont egy kis, állandóan visszhangzó hang suttogja: „Nem érdemled meg. Csak idő kérdése, hogy lebukj.”
Ez a hang nem más, mint az imposztor szindróma vezető székben ülő, láthatatlan árnyéka. Ismerjük ezt. Több mint két és fél évtized vezetői tapasztalatával, és több mint tíz év coaching gyakorlatával a hátunk mögött, láttunk már elég olyan sikeres cégtulajdonost, menedzsert, igazgatót és vezérigazgatót, aki titokban rettegett attól, hogy valaki rájön: valójában nem is elég jó. Nem az a zseni, akinek mások látják.
Azt hiszed, egyedül vagy ezzel? A CoachLab tapasztalatai alapján és a valós statisztikák is mást mutatnak. A felmérések szerint a vezetők akár 78%-a is megtapasztalja az imposztor szindróma vezetői érzését pályafutása során. Ez nem a gyengeség jele, hanem a sikeres, felelősségteljes emberek velejárója. Kérdés, hogyan lehet megszabadulni tőle, hogy ne fojtsa meg a potenciálod.
Mi az az Imposztor Szindróma és Miért Pont a Sikeres Vezetőket Érinti?
Az imposztor szindróma (angolul: impostor syndrome) azaz maga a jelenség 1978-ban született, amikor Pauline Clance és Suzanne Imes pszichológusok először írták le. Lényege, hogy az ebben érintett személyek, bár objektíven nagyon is sikeresek és kompetensek, képtelenek internalizálni (magukévá tenni) a sikereiket. Mindent a szerencsének, a véletlennek, vagy a kemény munkának tulajdonítanak, sosem a saját veleszületett vagy megszerzett tudásuknak, szakértelmüknek.
Amikor valaki felér a vezetői szintre, a nyomás elképesztő. Folyamatosan döntenie kell, új, ismeretlen helyzetekben kell helyt állnia, ráadásul sokszor „egyedül a csúcson”. A vezetői szerep egyfajta „színpadot” ad, ahol a hibák sokkal nagyobb súllyal esnek latba, mint egy beosztotti pozícióban. Egy imposztor szindróma vezető számára ez a helyzet a tökéletes táptalaj a kételynek. Hiszen állandóan újdonságokkal szembesül, és a fejlődés természetes velejárója, hogy valamit először rosszul csinál – de a belső kritikus hang ekkor azonnal bekiabál: „Látod, megmondtam, mégsem értesz hozzá!”
Ez az érzés különösen felerősödhet azoknál, akik a nevesített 5 imposztor szindróma típus közül a Perfekcionista vagy a Szakértő kategóriába tartoznak. Ők azok, akik irreálisan magas elvárásokat támasztanak magukkal szemben, és minden apró hiba esetén csalónak érzik magukat.
Példák, amiket látunk, nap mint nap a CoachLab-nél
Nincs is jobb példa a jelenségre, mint a való élet. Hadd meséljünk neked Istvánról.
Egy ilyen eset…
István, egy nagy multinacionális cég regionális értékesítési igazgatója. Több mint 85 fős csapatot irányít, a számok stabilan növekednek, és mindenki a csodájára jár, milyen szakértelemmel építette fel a nulláról a teljes értékesítési hálózatot. István mégis rettegett. De rettenetesen!
A coaching folyamat elején elmondta: „Minden egyes előléptetésnél azon gondolkodom, hogy mikor jönnek rá, hogy valójában csak mázlim van. Én nem is értek a stratégiához, csak a régi, bevált dolgokat csinálom. Nem merem megkérdőjelezni a felső vezetés döntéseit, mert félek, hogy kiderül: hülyeségeket beszélek.”
István tipikus imposztor szindróma vezető volt: minden tudása, tapasztalata és eredménye ellenére nem hitte el, hogy az az övé, csakis az övé. A külső sikerek csak még jobban fokozták a belső szorongását. Azt hitte, keményebb munkával és még több tudással kell kompenzálnia ezt a vélt hiányosságot – ami persze a kiégés felé vezette.
Láthatod, nem a kompetencia hiányzik. A vezetői imposztor szindróma székében egy belső, kognitív torzulás; egy hiedelem, amit tisztázni kell és felül kell írni. Ez az, ahol a coaching mint megoldás lép be a képbe.
A Harvard Business Review és a Valós Kérdések

Fontos, hogy a problémát ne csak személyes szinten értsük, hanem tudományos alapokon is áttekintsük. A Harvard Business Review (HBR) is kiemelten foglalkozik ezzel a témával, hangsúlyozva, hogy az imposztor szindróma vezetői szinten nem feltétlenül a magabiztosság teljes hiánya, hanem inkább egy túlzott öntudat, ami a teljesítményt is alááshatja.
„Az imposztor szindróma nem egy betegség, amit gyógyítani kell. Ez egy tapasztalat. Amikor felismerjük, hogy sok sikeres, intelligens ember él ezzel, az lehetővé teszi számunkra, hogy kevésbé érezzük magunkat egyedül, és megkezdhessük a felépülést.” – Amy Cuddy, szociálpszichológus és TED előadó, a HBR-ben is publikált már a témában.
A kutatások és a mi tapasztalataink is alátámasztják, hogy a problémát nem eltüntetni kell, hanem átkeretezni. A kulcs abban van, hogyan kezeljük a szindróma tüneteit.
- Mit tehetsz vezetőként a félelemmel, hogy mikor derül ki, nem vagy elég jó?
- Hogyan engedheted meg magadnak a sebezhetőséget anélkül, hogy gyengének tűnnél?
- Miért fontos, hogy felismerd az imposztor szindróma vezetői árnyoldalait?
A válasz a tudatosításban rejlik. Ez az első lépés a változás felé!

Megoldás: Az Imposztor Szindróma Kezelése Coachinggal
Nézzük meg, hogyan működik a vezetői coaching a gyakorlatban, ha az imposztor szindróma vezetői pozícióban jelentkezik.
A CoachLab-nél nem sablonos, divatos módszereket kínálunk, hanem a valódi, emberi problémákra fókuszáló, egyetemi szintű képzésen, tanulmányokon és valós tapasztalatokon alapuló szakértelemmel dolgozunk.
A coaching folyamat során a legfontosabb lépések:
- A Tények Tükre: Segítünk abban, hogy a belső érzést (a „csaló vagyok”) szembesítsd a tényekkel és az eredményekkel (a vezetői tapasztalatod és a cég számai). A szindróma a tények elutasításáról szól; mi segítünk, hogy ne a hiedelmeid, hanem az adatok vezessenek.
- Az Önkép Átkeretezése: Ahelyett, hogy megpróbálnál „tökéletes” vezető lenni, ami a perfekcionista imposztor szindróma vezető egyik fő csapdája, megtanulsz hitelesen és természetesen működni. Fókuszálunk arra, hogy a valódi erősségeidet használd.
- A Sebezhetőség Erőssége: Ahogy Brené Brown is mondja, a sebezhetőség nem gyengeség. Egy vezetőnek meg kell tanulnia segítséget kérni, nemet mondani, delegálni, és elismerni, ha hibázott. Ez a transzparencia növeli a megbízhatóságot és a hitelességet a csapat előtt, nem csökkenti!
A mi meglátásunk alapján, a vezetői imposztor szindróma hosszú távon a kiégéshez, a döntésképtelenséghez, a delegálás hiányához és a növekedés leállásához vezet. Nem engedheted meg magadnak, hogy ez a belső hang gátolja a cégedet vagy a karrieredet! Egy külső coach, szakértő partner, egy executive coach, segíthet abban, hogy objektíven láss rá a helyzetre.
Táblázat: A Csaló Érzéstől a Hiteles Vezetésig
A coaching segítségével a belső kognitív torzulások a valóság mentén kezdenek el helyreállni.
| A Perfekcionista Imposztor Érzése | A Valóság Alapú, Hiteles Vezető |
| „Még nem tudom eléggé.” (Halogatás) | Elfogadja, hogy a tapasztalat folyamatos tanulás. |
| „Ha segítséget kérek, kiderül, hogy gyenge vagyok.” | Képes delegálni; tudja, hogy a csapat erősíti. |
| „Csak a mázli/véletlen segített.” (Siker elutasítása) | Elismeri a saját szerepét a sikerekben és a kudarcokban is. |
| „Félek a kritikától és a lebukástól.” | Nyitott a visszajelzésre; a kritikát tanulási lehetőségnek tekinti. |
Ez a változás nem megy egyik napról a másikra. Egy Vezetői Coaching vagy Karrier Coaching folyamat segít abban, hogy a régi hiedelmeket felcseréld a bizonyított tényekkel, és végre megéld a sikert, amit kemény munkával értél el.
A Következő Lépés: Ne Maradj Egyedül a Csúcson
Ha magadra ismertél, és az imposztor szindróma vezetői terhei nyomasztanak, ne várd meg, míg a szorongás kiégésbe fordul. A vezetés alapvetően magányos szerep, de a CoachLab támogatásával nem kell egyedül lenned a problémáddal. Mi tudjuk, hogy mi van a látszat mögött, és megvan a szakértelmünk abban, hogyan segítsünk a vezetői hitelességed megerősítésében.
Az imposztor szindróma vezetői székben ülő hangja csak egy „nem valós” félelem, egy hiedelem. Ideje, hogy a tapasztalataid, a tudásod és a valódi eredményeid vegyék át az irányítást.
Miért érdemes most lépned? Mert a valódi imposztor szindróma vezetői környezetben a cégnek is kárárt okoz, vagy rövidesen okozni fog. A félelem gátolja az innovációt és a merész, de szükséges döntéseket.
Mi segítünk, hogy a belső hang helyett a vezetői hangod szólaljon meg!
A CoachLab Coaching Services teljes diszkrécióval, és a legmagasabb szakmai tapasztalattal áll rendelkezésedre. Nézz utána, mennyibe kerül a lelki békéd és a hitelességed:
Tudj meg többet a coaching árainkról és lehetőségeinkről: https://CoachLab.hu/coaching-arak/
Néhány kérdés/válasz
Mi az az imposztor szindróma vezetői szinten?
Az imposztor szindróma vezetői szinten azt jelenti, hogy az egyén a kimagasló objektív sikerei, pozíciója és szakértelme ellenére is úgy érzi, valójában csaló, és nem érdemli meg a pozícióját. Retteg attól, hogy „lebukik”, és a vélt kompetenciahiány miatt folyamatosan túlteljesít, ami kiégéshez vezethet. Jellemzően a perfekcionista típusú vezetőket érinti.
Kinek hasznos az Executive Coaching, ha imposztor szindrómával küzd?
Az executive coaching kimondottan azoknak a vezetőknek hasznos, akiket az imposztor szindróma vezetői terhei nyomasztanak. A coach segít abban, hogy a belső, kognitív torzulásokat szembesítsd a valós eredményeiddel és a tényekkel. Cél a hitelesség, a sebezhetőség elfogadása és a döntésképesség megerősítése a belső kritikus hang ellenére is.
Milyen típusú imposztor szindróma a leggyakoribb a vezetőknél?
A vezetők körében két típus a leggyakoribb: a Perfekcionista (irreális célokat tűz ki, egyetlen hiba esetén is csalónak érzi magát) és a Szakértő (folyamatosan attól fél, hogy nem tud „elég sokat”, ezért sosem érzi magát eléggé felkészültnek egy-egy döntéshez).
Melyek az imposztor szindróma vezetői szerepben való megjelenésének jelei?
Főbb jelek: képtelenség a dicséret elfogadására, a siker lekicsinylése („csak mázli volt”), a feladatok túlbonyolítása vagy halogatása, a delegálás hiánya (mert „csak én tudom jól megcsinálni”), és a folyamatos félelem attól, hogy a hiányosságai kiderülnek a kollégák vagy a felettesek előtt.











