„Apa/Anya, ezt már nem így csináljuk!” – A sikeres tulajdonosi generációváltás és a coaching szerepe a magyar KKV-knál

A tulajdonosi generációváltás a magyar KKV-k legnagyobb próbatétele. Amikor az alapító és az utód nem értik egymást, a cég jövője a tét. Ez a cikk feltárja a buktatókat és bemutatja, hogy a generációváltás coachinggal és szervezetfejlesztéssel hogyan segít hidat építeni a generációk között.
"

Tovább

„Apa/Anya, ezt már nem így csináljuk!” – A sikeres tulajdonosi generációváltás és a coaching szerepe a magyar KKV-knál

Becsült olvasási idő: 10 perc

A Tulajdonosi generációváltás

A tulajdonosi generációváltás a magyar KKV-k esetében azt a kritikus és gyakran érzelmileg terhelt folyamatot jelenti, amely során az alapító-tulajdonos – aki jellemzően a rendszerváltás környékén indította vállalkozását és most éri el a nyugdíjkorhatárt – átadja cége tulajdonjogát és operatív vezetését a következő generációnak, legtöbbször a saját családtagjainak. Ez a lépés messze túlmutat egy egyszerű adminisztratív vagy jogi tranzakción; ez egyben az évtizedek alatt felépített „életmű” átörökítése, egy stratégiai, pszichológiai és kulturális váltás. Magában foglalja az alapító elengedési képességének próbáját, az utód felkészítését és motivációjának tisztázását, valamint a két generáció (gyakran eltérő) gondolkodásmódjának és munkastílusának összehangolását, mindezt a cég sikeres jövőjének biztosítása érdekében.

Miért akad el gyakran a tulajdonosi generációváltás a magyar KKV-k esetén?

A tulajdonosi generációváltás a magyar KKV-k talán legnehezebb és legkockázatosabb időszaka. Ez a folyamat messze nem csak egy jogi vagy adminisztratív átadás; sokkal inkább érzelmi, pszichológiai és stratégiai vihar, ahol generációk, eltérő munkamorálok és családi szerepek ütköznek. A legtöbb családi cég utódlás azért akad el, mert az alapító nem tud elengedni, az utód pedig nem tudja (vagy nem meri) a saját útját járni. Ebben a helyzetben a generációváltás coachinggal történő támogatása hidat épít: segít kimondani a kimondhatatlant, lefordítani a generációk „nyelvét” egymás számára, és biztosítja, hogy az életmű ne vesszen el, hanem sikeresen átalakuljon.


A Családi Ebéd, Ahol Tét az Életműved

Képzeld el a vasárnapi ebédet. Ott ül István, 68 éves, a cégalapító. A semmiből építette fel a 80 fős gyártó cégét. Minden gépet ismer, minden munkással kezet fog. Vele szemben a fia, Gábor, 40 éves, MBA diplomával. Gábor látja a digitalizációs lehetőségeket, az új piacokat, de azt is, hogy apja módszerei – bár eddig működtek – kezdenek elavulni.

István felszólal: „Gábor, láttam a negyedéves tervet. Miért akarod ezt a CRM rendszert erőltetni? Papíron is működött 30 évig.” Gábor sóhajt: „Apa, ezt már nem így csináljuk! Nem tudunk növekedni, ha nem látjuk az adatokat. A konkurencia elhúz mellettünk.”

Csend. István sértettséget érez („A fiam lenézi, amit csináltam”), Gábor pedig frusztrációt („Apa nem bízik bennem”). Egyikük sem azt mondja ki, amit valójában érez. István azt, hogy: „Félek, hogy amit felépítettem, tönkreteszed. És félek attól, mi lesz velem, ha már nem én vagyok a főnök.” Gábor pedig azt: „Tisztellek, de szükségem van a térre, hogy én is letegyek valamit az asztalra. Nem akarok az árnyékodban élni.”

Ez a jelenet ezerszer játszódik le magyar KKV-knál. A tulajdonosi generációváltás nem az Excel táblákon vagy a szerződéseken szokott elbukni, hanem az ilyen ki nem mondott mondatokon, vagy éppen a túl erősen kimondott ítéleteken.

„Apa/Anya, ezt már nem így csináljuk!” – A sikeres tulajdonosi generációváltás és a coaching szerepe a magyar KKV-knál
„Apa/Anya, ezt már nem így csináljuk!” – A sikeres tulajdonosi generációváltás és a coaching szerepe a magyar KKV-knál

Miért Olyan Fájdalmas a Váltás? A Valódi Problémák a Szőnyeg Alatt

Amikor egy céget évtizedekig ugyanaz az ember vezet, az ő személyisége egybeforr a vállalattal. Ő az „Atya”, a „Főnök”, a „Mindenes”. Egy tulajdonosi generációváltás során ezt az identitást kellene leválasztani a cégről, ami szinte gyászfolyamatként élhető meg.

Nálunk, a CoachLab-nél, több évtizedes vezetői és több mint 10 éves coaching tapasztalattal azt látjuk, hogy a magyar KKV-k családi cég utódlás során ugyanazokkal a kihívásokkal küzdenek:

  1. Az „Alapító Szindróma” (Elengedési Képtelenség): Az alapító számára a cég az ő „gyermeke”. Hogyan is adhatná át másnak? Még ha az a másik a saját gyereke is. Gyakran az átadás után is megmarad az „árnyékkormányzás”, az alapító továbbra is bejár, utasításokat ad, aláásva ezzel az új vezető tekintélyét vagy önértékelését.
  2. A „Másik Nyelv” (Generációs Szakadék): Az alapító generáció (Baby Boomer vagy X) számára a munka egyenlő az élettel, a siker mértékegysége az irodában töltött idő és a stabil profit. Az utód generáció (Y vagy Z) másképp gondolkodik: fontos a purpose (cél), a rugalmasság, a digitalizáció és a work-life balance. Amikor ők beszélgetnek, ugyanazokat a szavakat használják, de teljesen mást értenek alatta.
  3. A Motiválatlan vagy Felkészületlen Utód: Nagyon gyakori helyzet; mi van, ha a gyerek nem akarja? Lehet, hogy más pályára készült, más az érdeklődése, vagy egyszerűen csak látja, hogy az apja/anyja élete mennyire megterhelő volt, és ő ezt nem kívánja magának. Még rosszabb, ha elvállalja, de csak kötelességtudatból, valódi elköteleződés és vízió nélkül. Ez a cég lassú halálához vezet.
  4. A Családi Szerepek Összekeveredése: „Főnök vagy, vagy az apám?” Ebédnél még apa-fia, az irodában már tulajdonos-ügyvezető? Ezek a szerepek óhatatlanul összemosódnak, és egy üzleti vita könnyen személyes sérelemmé válik, ami aztán megbénítja a döntéshozatalt.
„Apa/Anya, ezt már nem így csináljuk!” – A sikeres tulajdonosi generációváltás és a coaching szerepe a magyar KKV-knál

A Coaching Híd a Generációk Között: Hogyan Segítünk a Váltásban?

Amikor a feszültség már tapintható, és a tulajdonosi generációváltás megakadni látszik, a legtöbben jogászhoz vagy pénzügyi tanácsadóhoz fordulnak. Pedig a probléma ritkán jogi természetű; mindig emberi.

Itt jön a képbe a generációváltás coachinggal és szervezetfejlesztéssel való támogatása. Mi, a CoachLab Coaching Services-nél nem adunk pénzügyi tanácsot, és nem írjuk meg az utódlási tervet. Mi ennél mélyebbre megyünk: segítünk, hogy az érintettek meg tudják írni a saját tervüket, és képesek legyenek azt végrehajtani.

Hogyan néz ki ez a gyakorlatban?

1. A Tükör (A Valódi Célok Tisztázása): Egy vezetői coaching generációváltás esetén az első lépés mindig a külön-külön folytatott beszélgetés. Egy tapasztalt coach (mint például Radó Róbert a mi csapatunkból, aki több ilyen folyamatot vitt végig) segít az alapítónak megfogalmazni, mitől is fél valójában. Mi az ő víziója a cég és saját maga jövőjéről? Ugyanezt tesszük az utóddal: Mit akar ő? Akarja egyáltalán? Ha igen, hogyan? Ez a tiszta helyzet kulcsfontosságú.

2. A Fordító (Közös Hang Megtalálása): Miután az egyéni célok tiszták, jöhetnek a közös, moderált ülések. A coach itt nem bíró, hanem „fordító”. Segít lefordítani az alapító „aggodalom-nyelvét” az utód számára, és az utód „innováció-nyelvét” az alapító számára. Segítünk olyan kereteket szabni, ahol a felek ítélkezés nélkül beszélhetnek az elvárásaikról és félelmeikről.

3. A Tervező (A Folyamat Strukturálása): Az utódlás coaching nem csak beszélgetés. Konkrét, mérhető lépésekre bontjuk a folyamatot.

  • Mikor történik az átadás?
  • Milyen fázisokban? (Pl. 1. év: az utód tanul; 2. év: közös döntéshozatal; 3. év: az alapító tanácsadóvá válik).
  • Hogyan kommunikáljuk ezt a csapat felé?
  • Mi lesz az alapító új szerepe? (Ez kritikus! Kell egy új, értelmes feladat a számára, különben nem tudja elengedni a régit).

4. A Szervezet Felkészítése (Szervezetfejlesztés): A tulajdonosi generációváltás nem csak két emberről szól. A teljes szervezet megsínyli, ha bizonytalanság van. A „régi gárda” az alapítóhoz hűséges, az „új emberek” az utódot támogatják. Ez szétszakíthat egy céget. Ezért a coachingot kiterjesztjük szervezetfejlesztésre is:

  • Team coaching ülések a középvezetőknek.
  • Workshopok az új stratégia és kultúra kialakítására.
  • A belső kommunikáció megerősítése, hogy mindenki értse, mi és miért történik.

CoachLab CoachLab.hu Coaching Coach executive coaching coachlab logo

CoachLab Tapasztalatából:

A Kétgenerációs Informatikai KKV esete

Egy 100+ fős, második generációs családi vállalkozással dolgoztunk, miután az alapító segítséget kért. Az alapító (nevezzük Jánosnak) már 65 felett járt, de „mindent IS” ő akart irányítani. Két fia dolgozott a cégben, mindketten 35 felett, de még mindig „a fiúk” voltak. A fiúk modernek, képzettek voltak, de apjuk árnyékában nem tudtak kibontakozni, ami állandó konfliktushoz vezetett. A cég stagnált, a kulcsemberek kezdtek elszivárogni.

Radó Róbert és a CoachLab csapata egy komplex, több mint egyéves folyamatba kezdett velük.

  • 1. Fázis (Diagnózis és Egyéni Coaching): Kiderült, hogy János rettegett a „nyugdíjas” élettől, és nem bízott abban, hogy a fiai „elég kemények” a vezetéshez. A fiúk pedig belefáradtak, hogy apjuk minden döntésüket felülbírálja.
  • 2. Fázis (Közös Moderált Ülések): Ezeken az üléseken, a coach segítségével, először tudták kimondani a valós problémákat. János elmondta a félelmeit, a fiúk pedig bemutatták a saját, átgondolt víziójukat.
  • 3. Fázis (Szervezetfejlesztés): Létrehoztunk egy „tanácsadó testületet” János számára, ahol az ő tapasztalata aranyat ért, de már nem a napi operatív ügyekbe szólt bele. A fiúk tiszta felelősségi köröket kaptak (egyik a szolgáltatás és gyártás, másik a kereskedelem).

Eredmény: A tulajdonosi generációváltás sikeresen lezajlott. János ma már „senior tanácsadóként” élvezi az életműve gyümölcsét, a cég pedig a fiúk vezetésével új piacokat nyitott meg. Ehhez viszont kellett egy külső, objektív fél, aki segített áthidalni az érzelmi szakadékokat.

„Apa/Anya, ezt már nem így csináljuk!” – A sikeres tulajdonosi generációváltás és a coaching szerepe a magyar KKV-knál
„Apa/Anya, ezt már nem így csináljuk!” – A sikeres tulajdonosi generációváltás és a coaching szerepe a magyar KKV-knál

Globális Kitekintő: Nem Csak Nálunk Probléma

A családi cég utódlás nehézsége globális jelenség. Nemzetközi felmérések is alátámasztják, hogy ez az egyik legnagyobb kihívás a vállalkozások életében.

A Harvard Business Review (HBR) rendszeresen foglalkozik a témával. Egyik cikkük („Why Family Businesses Need to Find Their Purpose”) hangsúlyozza, hogy azok a családi cégek tudnak sikeresen váltani, ahol az utódlás nem csak a vagyon átmentéséről szól, hanem arról is, hogy a cég célját (purpose) újra tudják definiálni az új generáció számára.

A Forbes egy másik cikkben („The Missing Ingredient In Most Family Business Succession Plans”) arra világít rá, hogy a tervek 70%-a azért bukik el, mert csak a „kemény” tényezőkre (pénzügy, jog) fókuszál, és teljesen figyelmen kívül hagyja a „puha” tényezőket: a bizalmat, a kommunikációt és az érzelmi felkészítést. Pontosan ez az a terület, ahol a generációváltás coachinggal történő támogatása a leghatékonyabb.

A Te Céged Készen Áll a Váltásra?
5 Lépéses Gondolatébresztő

Ha magadra ismertél a fenti helyzetekben, akár alapítóként, akár utódként, a tulajdonosi generációváltás folyamatát nem érdemes halogatni. Minél tovább vársz, annál nehezebb lesz.

Íme 5 kérdés, amivel elkezdheted a gondolkodást:

  1. A „Miért?”: Alapítóként: Miért akarom átadni? (Csak mert „muszáj”, vagy mert azt akarom, hogy az életművem megújulva éljen tovább?)
    Utódként: Miért akarom átvenni? (Kötelességtudatból, vagy mert valódi vízióm van?)
  2. A „Kivel?”: Megvan a kijelölt utód? Ő valóban alkalmas rá? És ami még fontosabb: akarja? Beszéltetek erről őszintén?
  3. A „Mikor?”: Van egy konkrét dátum? Vagy csak „majd egyszer”? A „majd” a legveszélyesebb szó a családi cég utódlás során. Kell egy ütemterv.
  4. A „Hogyan?”: Milyen fázisokban történik az átadás? Milyen tudást kell átadni? Mi lesz az én új szerepem, miután átadtam az irányítást?
  5. A Külső Szem: Látjuk, hogy egyedül nem megy? Merünk segítséget kérni egy külső, objektív féltől (mint egy coach vagy szervezetfejlesztő), aki nem családtag, és nincsenek érzelmi kötődései, így tisztán látja a helyzetet?

Zárógondolatok: Az Elengedés Művészete és egy Új Kezdet Ígérete

A tulajdonosi generációváltás egy maraton, nem egy sprint!
Tele van nehéz beszélgetésekkel, sértődésekkel és félelmekkel. De nem kell, hogy így legyen.

Meglátásunk alapján a sikeres váltás kulcsa nem a tökéletes szerződés, hanem az őszinte kommunikáció és az elengedés képessége. Az alapítónak el kell engednie az operatív irányítást, az utódnak pedig el kell engednie a „mindent azonnal másképp” akarást.

Egy Executive Coaching folyamat pont ebben segít. Segít az alapítónak megtalálni az új értelmet a cég melletti életében, az utódnak pedig felépíteni a saját vezetői identitását anélkül, hogy megtagadná az örökséget.

A tulajdonosi generációváltás lehet egy fájdalmas vég, de lehet egy izgalmas, új kezdet is.
Rajtatok múlik!


Készen állsz arra, hogy a generációváltás ne káosz, hanem egy sikeres, új fejezet legyen a céged életében?

Beszélgessünk arról, hol tartotok most, és hogyan tudunk mi a CoachLab.hu-nél segíteni áthidalni a generációs szakadékokat.

Kérj ingyenes konzultációt


GYAKORI KÉRDÉSEK (FAQ SZEKCIÓ)

Sokkal korábban, mint gondolnád! A szakértők szerint az ideális az, ha a tervezett átadás előtt már 5-10 évvel elkezdődnek az első beszélgetések. A tulajdonosi generációváltás egy hosszú folyamat, ami magában foglalja az utód kinevelését, a tudás átadását és a piac felkészítését. Ha csak az utolsó pillanatban kapkodtok, szinte garantált a konfliktus és az értékvesztés.

Mert a családon belül senki sem objektív. A családtagok tele vannak érzelmi sérelmekkel, kimondatlan elvárásokkal és szerepkonfliktusokkal (pl. „az apámként vagy a főnökömként mondod ezt?”). Egy külső coach (mint a CoachLab csapatából) érzelmileg független, és csak a folyamat sikerére koncentrál. Képes arra, hogy moderálja a nehéz beszélgetéseket, és olyan kereteket szabjon, ahol mindenki ítélkezés nélkül elmondhatja az álláspontját. Ő a „fordító” a generációk között.

Ez az egyik legnehezebb, de legfontosabb felismerés. A coaching segíthet tisztázni, hogy az utód valóban nem akarja, vagy csak fél a feladattól, esetleg másképp csinálná. Ha kiderül, hogy tényleg más útja van, a tulajdonosi generációváltás akkor is megtörténhet, csak másképp: például egy külső, profi menedzsment bevonásával (amíg a tulajdonjog a családban marad), vagy a cég értékesítésével. A legrosszabb, amit tehetsz, ha ráerőlteted a céget valakire, aki nem akarja. Az a cég végét jelenti.

Nem. Bár a fókuszban az alapító (átadó) és az utód (átvevő) van, a folyamat az egész szervezetet érinti. A kulcsemberek, a középvezetők és az „ősgárda” tagjai is bizonytalanságot élhetnek meg. Kihez legyek hűséges? Mi lesz az én szerepem? Ezért az utódlás coaching folyamatát gyakran egészítjük ki , team coachinggal és workshopokkal, hogy az egész csapat zökkenőmentesen tudja venni a változást.

További írásainkból:

AI-adaptációs coaching: Hogyan alkalmazkodj a mesterséges intelligencia korához?

AI-adaptációs coaching: Hogyan alkalmazkodj a mesterséges intelligencia korához?

Az AI nem a jövő, hanem a jelen. A kérdés nem az, hogy lesz-e hatással az életedre, hanem az, hogy felkészülten vagy reaktívan találkozol vele. Ez a cikk bemutatja, hogyan segít az AI-adaptációs coaching abban, hogy ne csak túlélj, hanem virágozz a mesterséges intelligencia korában. Megtudhatod, miért különbözik ez egy technológiai képzéstől, hogyan kezeld az érzelmi akadályokat, és milyen konkrét lépéseket tehetsz még ma. Ha valaha is érezted, hogy lemaradtál, vagy féltél attól, hogy irrelevánssá válsz, ez a cikk neked szól.

NEMet mondás, avagy hogyan mondjak NEMet, ha mindenki elvárja, hogy IGENt mondjak?

NEMet mondás, avagy hogyan mondjak NEMet, ha mindenki elvárja, hogy IGENt mondjak?

Próbáltad már a technikákat, olvastál motivációs cikkeket, mégis mindig visszacsúszol a régi mintába? A nemet mondás nem kommunikációs készség, hanem identitás kérdés. Ez a cikk azoknak szól, akik már tudják, hogy változtatniuk kell, de rájöttek: egyedül ez nem megy. Valós történeteken, kutatási eredményeken és coaching tapasztalatokon keresztül mutatjuk meg, miért buknak el a legtöbben, és hogyan támogat egy coach abban, hogy végre megtanuld megvédeni a határaidat. Ha már fáradt vagy a túlvállalástól és a kiégéstől, itt az idő szakmai segítséget kérni.

Nem egy jó vezetői stílus van, hanem kilenc (9). Melyik a tiéd?

Nem egy jó vezetői stílus van, hanem kilenc (9). Melyik a tiéd?

A sikeres vezetés nem egyetlen stíluson múlik. Ez a cikk bemutatja a 9 alapvető vezetői stílus modellt, segít felismerni a sajátodat, és megmutatja, hogyan válhatsz rugalmasabb és hatékonyabb vezetővé a helyzetnek megfelelő eszközök tudatos használatával.

Z generáció megtartása: Miért nem elég a magas fizetés és hogyan segít a coaching?

Z generáció megtartása: Miért nem elég a magas fizetés és hogyan segít a coaching?

2026-ra a Z generáció a globális munkaerő közel 30%-át alkotja, így a cégek számára kiemelten fontos lett a Z Generáció megszerzése és a Z generáció megtartása.
A Z generáció tagjai a munka világában forradalmat indítanak: már nem elég a magas fizetés, a mentális egészség megőrzése vált az elsődleges követelménnyé. Itt jön képbe a CoachLab és a Coaching…

Hibrid coaching: Az új korszak útja

Hibrid coaching: Az új korszak útja

A hibrid coaching (más néven blended coaching) azt a modellt jelenti, amikor a coaching-folyamat részben online, részben személyes, egymást kiegészítő formában zajlik. Az online részek lehetnek videohívások, chat-vagy hangalapú konzultációk, digitális eszközök, fájlmegosztás, feladatkövetés szoftverek segítségével. A személyes találkozások pedig adnak lehetőséget a közvetlen emberi kapcsolatra, testbeszéd megfigyelésére, intenzívebb interakcióra és mélyebb kapcsolatépítésre.

A hibrid coaching célja, hogy kiaknázza az online és a személyes forma előnyeit, miközben csökkenti azokat a hátrányokat, amelyek egyedül egyik vagy másik formára jellemzőek.

You cannot copy content of this page

Prémium tartalomért!

Prémium tartalomért!

Havi 1 prémium tartalom.

Csak feliratkozóinknak!

Erősítsd meg az általad megadott e-mail címedre rövidesen megérkező, "CoachLab: Please Confirm Subscription" - a feliratkozásodat megerősítő üzenetet! Ezzel válik elfogadottá és lesz sikeres a feliratkozásod. (Amennyiben 30 percen belül nem érkezne meg, ellenőrizd, hogy jó e-mail címet adtál-e meg, vagy ellenőrizd a SPAM mappát.) Köszönjük a feliratkozásodat!

CoachLab prémium hírlevél

CoachLab prémium hírlevél

Erősítsd meg az általad megadott e-mail címedre rövidesen megérkező, "CoachLab: Please Confirm Subscription" - a feliratkozásodat megerősítő üzenetet! Ezzel válik elfogadottá és lesz sikeres a feliratkozásod. (Amennyiben 30 percen belül nem érkezne meg, ellenőrizd, hogy jó e-mail címet adtál-e meg, vagy ellenőrizd a SPAM mappát.) Köszönjük a feliratkozásodat!

Hírlevél feliratkozás

Hírlevél feliratkozás

Csatlakozz levelezőlistánkhoz, hogy értesülj a CoachLab legfrissebb híreiről és frissítéseiről.

Erősítsd meg az általad megadott e-mail címedre rövidesen megérkező, "CoachLab: Please Confirm Subscription" - a feliratkozásodat megerősítő üzenetet! Ezzel válik elfogadottá és lesz sikeres a feliratkozásod. (Amennyiben 30 percen belül nem érkezne meg, ellenőrizd, hogy jó e-mail címet adtál-e meg, vagy ellenőrizd a SPAM mappát.) Köszönjük a feliratkozásodat!

Pin It on Pinterest

Ossza meg ezt

Share This

Share this post with your friends!