Miért bukik el a legtöbb B2B értékesítő képzés? Itt a működő megoldás!
Gábor vezetőként pontosan ezt gondolta tavaly ilyenkor, amikor az ötödik B2B értékesítő képzésük is kudarcba fulladt. Az értékesítő csapata többé kevésbé lelkesen, de részt vett a háromnapos tréningen, jegyzeteket készítettek, ígéreteket tettek – aztán két hét múlva minden a régi kerékvágásba került. A számok nem változtak, a megközelítés ugyanaz maradt, mintha semmi sem történt volna. Szörnyű pénzpocsékolásnak tűnt az egész, pedig a képzés anyaga kifogásolhatatlan volt.
A probléma nem Gáborék cégénél van egyedül. A klasszikus, vagy hagyományos értékesítési képzések 84%-a az első három hónapban feledésbe merül, és ez csak egy része a tragédiának. Miért történik ez ilyen rendszeresen? A válasz egyszerű: a hagyományos B2B értékesítő képzések alapvetően nem hatékony és maradandó megközelítést használnak.
A hagyományos B2B értékesítő képzések végzetes hibája
A legtöbb B2B értékesítő képzés úgy épül fel, mintha az ember egy gépet programozna. Betanítják az értékesítőket, leadják nekik az anyagot, és azt várják, hogy automatikusan beépítsék a mindennapjaikba. Ez alapvetően téves megközelítés.
A legtöbb B2B értékesítési képzési program kudarcot vall, mert az eladási módszerekre összpontosít, ahelyett, hogy a vásárlók vásárlási szokásait vizsgálná – és ez csak az egyik szempont. A másik, még súlyosabb probléma, hogy ezek a képzések nem veszik figyelembe az emberi tanulás természetét és a szokásváltozás bonyolult folyamatát.
Mi történik a gyakorlatban?
- Az értékesítők megértik az új technikákat
- Néhány napig próbálkoznak is velük
- Aztán egy nehéz ügyfélhelyzetnél visszaesnek a megszokott mintáikba
- Két hét múlva már csak homályos emlékképek maradnak
A coaching hiánya: itt kezdődik a probléma
A hagyományos tréningek egyik legnagyobb hiányossága, hogy nincs bennük folyamatos támogatás. Egy-két-hátom napos intenzív képzés után az értékesítők magukra maradnak. Senki sem segíti őket abban, hogy az új tudást valóban alkalmazzák, vagy hogy leküzdjék azokat a belső ellenállásokat, amelyek a változással járnak.
Itt jön képbe a coaching. Amikor B2B értékesítő képzést coaching-támogatással kombinálunk, drámaian megváltoznak az eredmények. Azok a vállalatok, amelyek valós idejű, ügylet-specifikus értékesítési coachingot nyújtanak dolgozóiknak, 8,4%-kal növelték bevételeiket az előző évhez képest – ez 95%-os javulást jelent azokhoz a vállalatokhoz képest, amelyek nem nyújtanak ilyen szintű coachingot.
De miért ilyen hatásos ez a megközelítés?
Miért működik jobban a coaching-támogatott B2B értékesítő képzés?
1. Személyre szabott megoldások
Minden értékesítő más. Zoltánnak a hideghívással vannak gondjai, Andreának az kifogások kezelése okoz fejtörést, Péter pedig remekül nyit, de a lezárásnál kényelmetlenül érzi magát.
A hagyományos képzések mindenkit egyformán kezelnek – a coaching viszont minden egyes ember specifikus kihívásaira fókuszál.
2. A tudás valós alkalmazása
„A tanulás akkor válik tudássá, amikor alkalmazzuk” – Adam Grant
A coaching-támogatott B2B értékesítő képzésben nem elég megérteni egy technikát. A coach segít abban, hogy valós ügyfélesetekben próbálják ki, reflektáljanak a tapasztalatokra, és finomhangolják a megközelítést. Ez sokkal mélyebb megértést és tanulást eredményez.
3. Szokásváltás támogatása
Itt rejlik a titok: a legtöbb értékesítési probléma nem tudáshiányból, hanem rossz szokásokból fakad. Márta egy nagyon tehetséges értékesítő, de mindig túl korán mutatta be az árajánlatot. Tudta, hogy ez hiba, mégis mindig így tett. Miért?
4. Iparági specialitások beépítése
A coaching lehetővé teszi, hogy a B2B értékesítő képzés valóban releváns legyen az adott iparág sajátosságaira. Ha gyógyszeripari cégekkel dolgozol, más megközelítésre van szükséged, mint IT szolgáltatóknál vagy építőipari vállalatoknak értékesítve.
Példa: A gyógyszeriparban a döntéshozatali folyamat sokkal komplexebb, több szinten zajlik, és a regulációs környezet is befolyásolja. Egy hagyományos sales tréning ezeket általánosságban érinti – a coaching viszont konkrét eseteken dolgozza át veletek.
5. Shadow coaching: a valódi gyakorlatban zajló fejlődés
A shadow coaching talán a coaching-támogatott B2B értékesítő képzések leghatékonyabb eszköze. Ez azt jelenti, hogy a coach valós ügyfélbeszélgetések során van jelen az értékesítővel – akár személyesen, akár felvételek elemzése révén – és az után visszajelzést ad. A legsikeresebb értékesítők havonta átlagosan 15 coaching-alkalmat kapnak, szemben a általános 2 alkalomos átlaggal A B2B értékesítés felfedezésének és elősegítésének helyzete 2024-ben – Cuvamaés ennek jelentős része shadow coaching.
Miért annyira erős ez a módszer? Mert a valóságban zajlik, nem szimulációkban. Amikor László egy fontos ügyfélmegbeszélésen van, és éppen egy kritikus ellenvetés, kifogás érkezik, a coach azonnal látja, hogyan reagál.
A shadow coaching különösen hatásos a B2B környezetben, ahol minden ügyfélhelyzet egyedi, és a döntéshozatali folyamatok komplexek. A coach „árnyékolhatja”- azaz ott lehet mellette és aktívan figyelheti az értékesítőt valós sales call-ok során, vagy múltbeli felvételeket hallgathat meg, majd szakértői visszajelzést és javítási stratégiákat adhat 2024 State of B2B Sales Performance Report: Trends, Insights, and Solutions. Ez sokkal mélyebb tanulást eredményez, mint bármilyen elméleti képzés.

A digitális értékesítési trendek új kihívásai
A 2025-ös év különös kihívásokat hoz a B2B értékesítés világában. A vásárlói szokások megváltoztak, az online jelenlét fontossága megnőtt, és a döntéshozatali folyamatok is átalakultak.
LinkedIn és a social selling
Ma már nem elég jól telefonálni. Az értékesítőknek érteniük kell ahhoz is, hogyan építsenek kapcsolatokat LinkedIn-en, hogyan reagálhatnak vagy osztanak meg értékes tartalmakat, és hogyan használják ki a digitális platformok adta lehetőségeket.
CRM integrálás és adatvezérelt értékesítés
A modern B2B értékesítés egyre inkább adatvezérelt. Az értékesítőknek tudniuk kell, hogyan olvassák a CRM rendszer jelzéseit, hogyan azonosítják a legígéretesebb leadeket, és hogyan optimalizálják az értékesítési folyamatot.
Itt is óriási szerepe van a coaching-nak: míg egy hagyományos képzésen elmagyarázzák, hogyan kell használni a CRM-et, addig a coaching során az értékesítő saját adataival dolgozik, saját ügyfelein tanul, és valós helyzetekben sajátítja el az új módszereket.
Speciális B2B értékesítési technikák coaching-támogatással
SPIN eladási technika mély alkalmazása
A SPIN (Situation, Problem, Implication, Need-payoff) – (Helyzet, probléma, következmény, szükséglet-haszon) technikát sokan ismerik, de kevesen alkalmazzák hatékonyan. Ennek oka, hogy egy képzésen megtanulják az elméletét, de a gyakorlati alkalmazáshoz nem kapnak elég támogatást.
Coaching-támogatással:
- Minden egyes ügyfélhelyzetet átbeszéltek
- Konkrét kérdéseket fogalmaztok meg együtt
- Gyakoroltok az objekciók kezelésében
- Finomhangoljátok a megközelítést az eredmények alapján
Konzultatív értékesítés fejlesztése
A konzultatív értékesítés azt jelenti, hogy az értékesítő valódi tanácsadóként lép fel. Ez komoly személyiségfejlesztést igényel, nem csak technika-elsajátítást.
Tamás esete: Tamás mindig is jó értékesítő volt, de túl agresszívan közelített meg új ügyfeleket. A coaching segített neki megérteni, hogy a türelem és a mélyebb kérdésfeltevés sokkal jobb eredményeket hoz. Hat hónap coaching után a konverziós rátája 85%-kal javult.
A coaching-támogatott B2B értékesítő képzés gyakorlati előnyei
Mérhető eredmények
Kritikus kutatások azt is kimutatták, hogy a coaching mélyreható hatással van az értékesítési termelékenységre: 88%-os növekedést eredményez, míg a képzés önmagában csak 23%-os növekedést eredményez. Ez nem véletlen – a coaching-támogatott B2B értékesítő képzés konkrét, mérhető változásokat hoz:
- Konverziós ráta javulása: 30-70% javulás a coaching kezdete után 3-6 hónappal
- Rövidebb értékesítési ciklus: Az üzletek gyorsabban záródnak
- Magasabb átlagos ügyletérték: Jobb pozicionálással és értékközvetítéssel
- Csapatmotiváció növekedése: Az értékesítők magabiztosabbá válnak
Hosszú távú hatás
Míg egy hagyományos tréning hatása néhány hét alatt elenyészik, addig a coaching-támogatott fejlesztés tartós változást hoz. Ennek oka egyszerű: nem csak megtanítjuk az új módszereket, hanem segítünk beépíteni őket a mindennapokba.
Hogyan válaszd ki a megfelelő B2B értékesítő képzést?
Mit keress a szolgáltatóban?
- Tapasztalat: Legalább 10+ év értékesítési, sales vezetési és coaching tapasztalat
- Személyre szabás: Nem sablonos, hanem a te iparágadra szabott megoldás
- Folyamatosság: Nem egyszeri képzés, hanem hosszabb távú támogatás
- Mérhető eredmények: Konkrét KPI-ok és tracking rendszer
- Coaching integráció: A képzés és a coaching együtt, egységes rendszerben
Mire figyelj a kiválasztásnál?
Kerüld azokat a szolgáltatókat, akik:
- Csak elméleti tudást adnak át
- Sablonos megoldásokat kínálnak
- Nincs coaching háttérük
Válaszd azokat, akik:
- Egyedi megközelítést alkalmaznak
- Coaching-támogatást is biztosítanak
- Iparági tapasztalattal rendelkeznek

A CoachLab megközelítése: miért más?
Tapasztalataink alapján a leghatékonyabb B2B értékesítő képzések azok, amelyek a tréning és coaching kombinációjára építenek. Nem elég megtanítani a technikákat – segíteni kell az alkalmazásban és a szokásváltásban is.
A mi módszerünk három pillérre épül:
- Személyre szabott tréning tartalom – Az iparágad és a csapatod specifikus kihívásai alapján
- Integrált coaching támogatás – Minden résztvevő egyéni coaching-ot kap
- Gyakorlatias megvalósítás – Valós ügyféleseteken dolgozunk
Érdekel, hogyan működik ez a gyakorlatban? Beszélgessünk róla személyesen!
Az eredmények magukért beszélnek
Véleményünk szerint a coaching-támogatott B2B értékesítő képzés azért működik, mert az emberi tényezőt helyezi a középpontba. Nem a technikák a fontosak önmagukban, hanem az, hogy az értékesítők képesek legyenek alkalmazni őket a saját személyiségükkel és stílusukkal összhangban.
Gyakori kérdések a B2B értékesítő képzésekkel kapcsolatban
A jövő: mi vár ránk a B2B értékesítés világában?
A Harvard Business Review (HBR) legfrissebb elemzései szerint a B2B vásárlói döntéshozatal egyre komplexebbé válik. Több érintett van a folyamatban, hosszabbak a döntési ciklusok, és a vásárlók jobban informáltak, mint valaha.
Ez még inkább hangsúlyozza a coaching-támogatott B2B értékesítő képzések fontosságát. Az értékesítőknek nem elég megtanulniuk néhány technikát – alkalmazkodniuk kell a változó környezethez, és ezt csak folyamatos támogatással tudják megtenni.
Az értékesítés jövője a személyre szabott, coaching-támogatott fejlesztésben rejlik. Azok a cégek, amelyek ezt felismerik és megfelelően alkalmazzák, jelentős versenyelőnyre tehetnek szert.












