Hülye a kollégám! Hülye munkatársak? Vagy talán én vagyok az?

Szívből utálod a kollégáidat, és legszívesebben otthagynád a munkahelyed a pokolba kívánva? Sok ilyen üzenet jön, és sokan kérnek segítséget ebben a témában. De vajon ki a hülye? Te, aki szenvedsz, a kollégád, aki téged is az őrületbe kerget, vagy a főnököd, aki hagyja, hogy a munkahelyi életetek egy valóságos pokollá váljon? Elárulom, van egy harmadik út is, és nem, az nem a felmondás. Tarts velem, és megmutatom, mi az!
"

Tovább

Hülye a kollégám! Hülye munkatársak? Vagy talán én vagyok az?

Szívből utálod a kollégáidat – mindenki szívből utálja a hülye munkatársakat – , és te legszívesebben otthagynád a munkahelyedet a pokolba kívánva? Sok ilyen üzenet jön, és sokan kérnek segítséget ebben a témában. De vajon ki a hülye? Te, aki szenvedsz, a kollégád, aki téged is az őrületbe kerget, vagy a főnököd, aki hagyja, hogy a munkahelyi életetek egy valóságos pokollá váljon? Elárulom, van egy harmadik út is, és nem, az nem a felmondás. Tarts velem, és megmutatom, mi az!


Hülye a kollégám? Vagy talán én vagyok az?

Most elárulom, milyen az, amikor egy coachot megkeresnek a valós életben. Nem úgy történik, hogy valaki bejelentkezik egy szuper-coaching folyamatra, mert elolvasott egy marketing szöveget. Ez nem is a valóság. A valóság a mindennapi problémákkal kezdődik, ami a mélybe húz, a gondolatainkba beépül, és sokszor még aludni sem enged. Valami olyasmi, ami a gyomrunkat szorongatja reggelente, ha belépünk az irodába. Tudod, mi a leggyakoribb első mondat, amivel hozzám fordulnak a klienseim? Lehet, hogy te is ismersz ilyen embert, vagy esetleg te is így érzel a saját helyzeteddel kapcsolatban:

„Rob, segíts! Nem bírom elviselni a hülye munkatársaimat!

Eleinte, coachként is zavarban voltam, hogyan is kellene kezelni egy ilyen őszinte kirohanást. Most mit tudok kérdezni, ami miatt nem azt gondolja, hogy én is hülye vagyok, ha nem értem.. Pedig értem, persze, hogy sajnos értem, de coachként nem elegendő értenem, sőt nem is kellene értenem, de sok óriás létszámú multinacionális cégnél dolgoztam, ahol sokféle generáció, kultúra és embertípus és munkamorál volt jelen, így pontosan értem az ilyen helyzeteket is és nem egy hasonló kirohanással találkoztam már alkalmazottként, vezetőként és coaching ügyfelekkel dolgozva egyaránt.

Nem is az a kérdés, hogy valaki valóban „hülye-e”, hanem az, hogy aki megkeresett, mit ért alatta. A „hülye” szóval ugyanis sok mindent kifejezhetünk, és nem feltétlenül az illető intelligenciájára vonatkozik. Lehet, arra utal, hogy a kolléga nem érti meg a feladatot, nem veszi figyelembe mások véleményét, vagy egyszerűen csak más tempóban dolgozik, ami frusztrál. De a leggyakoribb, hogy a „hülye” szó a tehetetlenségből fakadó düh, a frusztráció és a kilátástalanság kifejezése, amikor már nem tudod, mit kezdj a helyzettel.

A „hülye” szó a nyers, kendőzetlen vallomás a valóságról? Ez az, ami az embereket a cégekhez, a vezetőket a dolgozókhoz, és a dolgozókat a falhoz lökdösi. Ahhoz, hogy egy ilyen helyzetet megoldjunk, meg kell nézni, mi van a düh és a tehetetlenség mögött, mert az, hogy valaki „hülye”, nem diagnózis, sokkal inkább egy tünet, ami sokkal komolyabb, mélyebb problémát jelezhet. Ezt a problémát, ami a munkahelyi élet minőségét rontja, ami a hatékonyságot csökkenti, és ami a stresszt, a kiégést okozza.


Te vagy a hülye? A kollégád, vagy a főnököd?

Amikor azzal a gondolattal ébredsz, hogy már megint be kell menned abba a pokoli munkahelyi környezetbe, ahol mindenki idegesít, először érdemes önvizsgálatot tartanod. Ha őszinte vagy magadhoz, fel tudod tenni a kérdést: „Lehet, hogy velem van a baj?” Ezt a kérdést általában az elkeseredettség és a kilátástalanság szüli, és a legtöbb kliensem is ezen a ponton van, amikor a megoldást keresi. De gondolj csak bele! Lehet, hogy te vagy az, aki a saját problémáival, a stresszes életmódoddal, a rossz kommunikációddal, a negatív hozzáállásoddal mérgezed a környezeted? Lehet, hogy nem a kollégád „hülye”, hanem te nem érted, hogy másképpen kommunikál, másképpen dolgozik, mint te?

Ha megfigyeled, a legtöbb munkahelyi konfliktus a kommunikáció hiányából, a félreértésekből, vagy a személyiségtípusok közötti különbségekből adódik. Nem mindenki tudja olyan hatékonyan kifejezni magát, mint te. Nem mindenki tud olyan gyorsan dolgozni, mint te. Nem mindenki motivált ugyanabban, mint te. De ha a kollégádat nézed, aki folyton idegesít, akkor ő miért csinálja? Valószínűleg nem direkt szivat, vagy bosszant, hanem egyszerűen a saját komfortzónájából, a saját szemszögéből látja a világot. És ha a főnöködet nézed? Lehet, hogy ő a felelős a toxikus környezetért, mert nem ismeri fel a konfliktusokat, nem oldja meg a problémákat, és hagyja, hogy a dolgok elfajuljanak.


A trójai faló, avagy a hülye munkatárs a cégben

Hülye a kollégám! Hülye munkatársak? Vagy talán én vagyok az?
Hülye a kollégám! Hülye munkatársak? Vagy talán én vagyok az?

A céges világban a „hülye” munkatárs valójában egy trójai faló, ami a szervezeten belülről bomlaszt. Nem csupán egy idegesítő személyről van szó, hanem egy olyan tényezőről, amely szisztematikusan aláássa a csapatmorált, a hatékonyságot és a teljesítményt. A probléma gyökere gyakran a rossz felvételi folyamatban rejlik. Vagy a cégvezető és a HR-es nem veszi észre, hogy egy ember nemcsak a tudásával, hanem a hozzáállásával is értéket képvisel, vagy egyszerűen csak nem törődnek vele!?

Gondoljunk csak bele, egy olyan munkatárs, aki a határidőket nem tartja be, a kollégákkal folyton veszekszik, próbálja aláásni az éppen kiszemeltje státuszát vagy pozícióját és a feszültséget generálja, mennyire tudja tönkretenni egy csapat munkáját? Egy ilyen ember nem csupán a saját feladatait nem végzi el, hanem az egész csapatot lassítja, frusztrálja, és a motivációját is elveszi. Ha a cégvezetők és a HR-esek nem lépnek, akkor a problémás munkatárs hatása olyan, mint egy lassú méreg, ami a cég teljesítményét, a dolgozók elkötelezettségét és a profitot is csökkenti. Persze őket gyakran nehéz észrevenni, mert próbálnak a középpontban lenni, mindenkivel beszélgetni és meggyőzni, hogy mennyire jó lesz majd nekik is, ha ez vagy az megtörténik. Emellett sokszor az ilyen munkatársak – nem tudok jobb szót rá – nyaliznak fölfelé, s ezért nem is tűnik fel, hogy igazán ők azok az igazán jól elrejtett trójai falovak. Legtöbbször csak a problémák és a feszültségek vehetők észre egy idő után.

Sokan nincsenek is tudatában, hogy egy ilyen helyzet mekkora kárt tud okozni, de a számok, a statisztikák nem hazudnak: a dolgozók lemorzsolódása, a magas fluktuáció, a betegszabadságok növekedése és a rossz teljesítmény mind-mind arra utalnak, hogy valami nincs rendben a cégnél.


A cégvezetők felelőssége: az elefántcsont toronyban

Akkor most nézzük a dolgot a cégvezetők szempontjából, hiszen többek között ők is a célközönségeink. A cégvezetők gyakran azt hiszik, hogy az a feladatuk, hogy a problémákat elfojtsák, vagy megoldják, ha már túl nagy a baj. De ez nem így van. A cégvezető / vezető feladata, hogy a problémákat megelőzze, hogy a dolgozók jól érezzék magukat, és hogy a csapat hatékonyan tudjon együtt dolgozni. De vajon hány cégvezető és vezető gondol bele abba, hogy a „hülye” munkatársak problémája nem csak a dolgozók magánügye, hanem egy komoly üzleti probléma is?

Az employee engagement, a munkahelyi elkötelezettség fogalma nem véletlenül vált fontossá a modern cégvezetésben. A dolgozók elkötelezettsége a cég sikerének a záloga, és ha a dolgozók nem érzik jól magukat, ha a feszültség a mindennapi életük része, akkor a produktivitásuk és a motivációjuk is csökken. A cégvezetőnek és a vezetőknek muszáj odafigyelnie a jelekre, és cselekednie, mielőtt a helyzet visszafordíthatatlanná válik. Nem szabad a szőnyeg alá söpörni a problémákat, hogy majd megoldódik magától, hanem nyíltan kell beszélni róluk, és megoldásokat kell találni. Legtöbbször ezen a ponton kerül képbe a coaching, ami egy hatékony eszköz a munkahelyi konfliktusok kezelésére és a kommunikáció javítására.


A megoldás, ami nem a felmondás!

De mi a megoldás, ha a helyzet már annyira elfajult, hogy legszívesebben felmondanál? Az első és legfontosabb lépés, hogy felmérd a helyzetet, és megértsd, mi is a probléma gyökere. Ne a felmondás legyen az első megoldás, mert lehet, hogy a következő munkahelyeden is hasonló problémákkal kell szembenézned. Az én feladatom, mint coach, hogy segítsek neked abban, hogy a helyzetet kívülről lásd, és a kommunikációs stílusodon, a hozzáállásodon változtass, ami a kollégáiddal való kapcsolatodat is javítja.

Hülye a kollégám! Hülye munkatársak? Vagy talán én vagyok az?
Hülye a kollégám! Hülye munkatársak? Vagy talán én vagyok az?

A coaching folyamat során olyan eszközöket és technikákat adok a kezedbe, amelyekkel hatékonyan tudsz kommunikálni, a konfliktusokat kezelni, és a stresszt csökkenteni. A coaching nem terápia, hanem egy olyan folyamat, aminek a célja, hogy a problémát megoldjuk, és a helyzetet javítsuk. A coaching a személyes fejlődésedet is támogatja, és segít abban, hogy a soft skilljeidet fejleszd. Ez nem csak a munkahelyeden, hanem a magánéletedben is hasznos. A végső cél pedig nem az, hogy a „hülye” kollégádat megváltoztasd, hanem az, hogy a te hozzáállásod, a te viselkedésed változzon, ami a környezetedre is hatással lesz. Ezzel nem csak a kollégáidat, hanem a főnöködet és a cégvezetőket is meg tudod győzni, hogy a probléma nem a te hibád, hanem egy rendszerszintű probléma, amire megoldást kell találni.


Felhívás cselekvésre

Azt hiszed, hogy a „hülye” munkatársak problémája egyedi és tehetetlen vagy? Akkor gondolj csak bele abba, hogy a probléma nem a te hibád, hanem egy rendszerszintű probléma, amire megoldást kell találni. Ahhoz, hogy a helyzet megváltozzon, a vezetőknek, a cégvezetőnek, a HR-esnek és a dolgozóknak is lépniük kell. Ha te is abban a cipőben jársz, hogy a „hülye” munkatársaid miatt szenvedsz, akkor ne habozz tovább, és keress meg! A coaching folyamat során olyan eszközöket adok a kezedbe, amelyekkel nemcsak a problémádat oldjuk meg, hanem a jövőbeni karrieredet is segítjük. A coaching egy befektetés magadba, ami megtérül, és nem csak a munkahelyi életedet, hanem a magánéletedet is jobbá teszi. Ne hagyd, hogy a stressz és a frusztráció tönkretegye az életedet, és cselekedj! Ha felkeltette a figyelmedet ez a cikk, akkor írj nekünk vagy akár nekem bátran, és nézzük meg együtt, hogyan tudunk a problémádon túllendülni!

Ha máshol is megnéznél coachokat, nézz szét a Coachkereso.hu vagy a coach-kereso.hu oldalakon.

További írásainkból:

Nem egy jó vezetői stílus van, hanem kilenc (9). Melyik a tiéd?

Nem egy jó vezetői stílus van, hanem kilenc (9). Melyik a tiéd?

A sikeres vezetés nem egyetlen stíluson múlik. Ez a cikk bemutatja a 9 alapvető vezetői stílus modellt, segít felismerni a sajátodat, és megmutatja, hogyan válhatsz rugalmasabb és hatékonyabb vezetővé a helyzetnek megfelelő eszközök tudatos használatával.

Z generáció megtartása: Miért nem elég a magas fizetés és hogyan segít a coaching?

Z generáció megtartása: Miért nem elég a magas fizetés és hogyan segít a coaching?

2026-ra a Z generáció a globális munkaerő közel 30%-át alkotja, így a cégek számára kiemelten fontos lett a Z Generáció megszerzése és a Z generáció megtartása.
A Z generáció tagjai a munka világában forradalmat indítanak: már nem elég a magas fizetés, a mentális egészség megőrzése vált az elsődleges követelménnyé. Itt jön képbe a CoachLab és a Coaching…

Hibrid coaching: Az új korszak útja

Hibrid coaching: Az új korszak útja

A hibrid coaching (más néven blended coaching) azt a modellt jelenti, amikor a coaching-folyamat részben online, részben személyes, egymást kiegészítő formában zajlik. Az online részek lehetnek videohívások, chat-vagy hangalapú konzultációk, digitális eszközök, fájlmegosztás, feladatkövetés szoftverek segítségével. A személyes találkozások pedig adnak lehetőséget a közvetlen emberi kapcsolatra, testbeszéd megfigyelésére, intenzívebb interakcióra és mélyebb kapcsolatépítésre.

A hibrid coaching célja, hogy kiaknázza az online és a személyes forma előnyeit, miközben csökkenti azokat a hátrányokat, amelyek egyedül egyik vagy másik formára jellemzőek.

You cannot copy content of this page

Prémium tartalomért!

Prémium tartalomért!

Havi 1 prémium tartalom.

Csak feliratkozóinknak!

Erősítsd meg az általad megadott e-mail címedre rövidesen megérkező, "CoachLab: Please Confirm Subscription" - a feliratkozásodat megerősítő üzenetet! Ezzel válik elfogadottá és lesz sikeres a feliratkozásod. (Amennyiben 30 percen belül nem érkezne meg, ellenőrizd, hogy jó e-mail címet adtál-e meg, vagy ellenőrizd a SPAM mappát.) Köszönjük a feliratkozásodat!

CoachLab prémium hírlevél

CoachLab prémium hírlevél

Erősítsd meg az általad megadott e-mail címedre rövidesen megérkező, "CoachLab: Please Confirm Subscription" - a feliratkozásodat megerősítő üzenetet! Ezzel válik elfogadottá és lesz sikeres a feliratkozásod. (Amennyiben 30 percen belül nem érkezne meg, ellenőrizd, hogy jó e-mail címet adtál-e meg, vagy ellenőrizd a SPAM mappát.) Köszönjük a feliratkozásodat!

Hírlevél feliratkozás

Hírlevél feliratkozás

Csatlakozz levelezőlistánkhoz, hogy értesülj a CoachLab legfrissebb híreiről és frissítéseiről.

Erősítsd meg az általad megadott e-mail címedre rövidesen megérkező, "CoachLab: Please Confirm Subscription" - a feliratkozásodat megerősítő üzenetet! Ezzel válik elfogadottá és lesz sikeres a feliratkozásod. (Amennyiben 30 percen belül nem érkezne meg, ellenőrizd, hogy jó e-mail címet adtál-e meg, vagy ellenőrizd a SPAM mappát.) Köszönjük a feliratkozásodat!

Pin It on Pinterest

Ossza meg ezt

Share This

Share this post with your friends!